تنکنولوژی های نوین جنگ و جنگ افزار

تنکنولوژی های نوین جنگ و جنگ افزار

تنکنولوژی های نوین جنگ و جنگ افزار

تنکنولوژی های نوین جنگ و جنگ افزار

۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است


7 هیولای بمب‌ افکن برتر دنیا



 

در واقع پاسخی کامل به این پرسش که بهترین هواپیما های بمب افکن تولید شده در طول تاریخ کدام ها هستند، می تواند کمی چالش بر انگیز باشد. با این وجود اگر نگاهی دقیق به بمب افکن های مختلف داشته باشیم و ویژگی های هر کدام را به صورت مقایسه ای با دسته دیگر بررسی کنیم، به لیستی اجمالی و البته مستدل خواهیم رسید. در این بررسی فاکتور های مختلفی از جمله قدرت، سرعت، برد، فناوری و همچنین جنگ افزار های یک بمب افکن لحاظ شده اند. از این رو تمامی بمب افکن هایی که در ادامه معرفی می شوند، از هر نظر مرگبار و حرفه ای به شمار می آیند. لازم به ذکر است که تجزیه و تحلیل های فنی نیز در نظر گرفته شده است و گزینش تنها از میان بمب افکن هایی که رد حال حاضر وضعیت عملیاتی دارند خواهد بود. همان طور که در ادامه مشاهده خواهید کرد، نامی از هواپیما های بمب افکن در دست طراحی و توسعه در لیست مذکور آورده نشده است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۷ ، ۱۲:۱۴
محسن حسینی


موشکهای ضد تانک خانواده توفان (تاو ایرانی)



 

یکی از اصلی‌ترین موشکهای ضدزره مورد استفاده در نیروهای مسلح کشورمان، موشکهای ضدزره خانواده توفان می باشند. این خانواده بر اساس بومی سازی موشک آمریکایی تاو به تولید رسیده و تاکنون مدلهای متنوعی از آن توسعه داده شده‌اند. به همین خاطر ابتدا مقدمه ای برای آشنایی بیشتر با موشکهای خانواده تاو، ارائه میشود.

موشک BGM-71 یا همان موشک تاو، ساخت شرکت هیوز، از پرکاربردترین موشکهای ضدزره در سطح جهان هست که تاکنون در مدلهای مختلف توسعه یافته و در بیش از 45 کشور مورد استفاده قرار گرفته و همچنان عملیاتی هست.

کشور ما نیز از اولین خریداران این موشک در دهه 50 بود.

علاوه بر خرید این موشک مرکز تعمیر و مونتاژ این موشک نیز در داخل کشور ایجاد شد ولی ظاهرا بدلیل اختلافات مالی، تلاش برای خرید خط تولید این موشک بی نتیجه ماند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به آغاز جنگ تحمیلی، نیاز به این موشک به شدت افزایش پیدا کرد و در اوایل دهه شصت در کنار تلاش برای خرید این موشک که با مشکلات زیادی روبرو بود، تلاشها برای بومی سازی این موشک و تکمیل صنایع مربوطه اجرا شده و در نهایت کشورمان موفق به بومی سازی این موشک در صنایع موشکی یامهدی(عج) تحت عنوان پروژه توفان شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۲۶
محسن حسینی


جنگنده چند منظوره سوخو30




ساخت جنگنده چند منظوره سوخو30  در واقع به اواخر دهه 1980 و سالهای اولیه عملیاتی شدن سوخوی 27 بر میگردد.
سوخوی27 یک شکاری  دوربرد با یک خدمه بود ،قرار شد مجهز به لوله سوختگیری  هوایی نیز شود و از این رو در  شوروی این نتیجه گیرشد که انجام عملیاتی دوربرد برای یک خدمه بسیار سخت است.
از این رو با تغییر سوخوی 27 پی، به نسخه جدید سوخوی 27 پی یو این قدم برداشته  شد.
در واقع نخستین  مدل یک سوخوی27 یو بی (نسخه دو سرنشینه اموزشی سوخوی27 با توان رزمی کامل)تغییر یافته بود که دارای رادار ان 001 ارتقاع یافته با توان هوا به زمین  محدود بود.اولین نمونه در سال 1989 پرواز کرد.
تنها 5 فروند سوخوی 27 پی یو خریداری شد که بعدها سوخوی30 خوانده  شد.
دلیل این  مسئله نیز این بود که نیروی هوایی شوروی بیشتر میگ 31 را میپسندید  تا سوخوی30 جدید که از نظر ان تنها تفاوتش  با سوخوی27 پی دارا  بودن توان سوختگیری هوایی بود.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۷ ، ۱۱:۴۳
محسن حسینی


دوازده نیروی هوایی برتر جهان



مقدمه

شایان به ذکر است که رده بندی برترین نیروی هوایی جهان در سایت های زیادی انجام شده ولی مشخصا در اکثر آنها در 4 نیروی هوایی برتر نخست  و باز اکثرا در 5 تایی نخست با هم اتفاق نظر دارند ولی در مورد بقیه لیست نظرات متفاوت است ولی بدون شک همواره این 12 نیروی هوایی از برتری های جهان هستند و تنها در رده 4 و یا5 به بعد جای انها در جدول فرق دارد.

همچنین لیست هواگردهای آمده شامل تمامی هواگردهای در خدمت است چه انهای که واقعا عملیاتی هستند و چه انهایی که احتمالا به دلیل نبود قطعات و یا بودجه زمینگیر هستند

این رده بنده بر اساس دارایی این نیرو ها نوشته شده و کمیت بدون شک در آن نقش بسیار داشته اگرچه هر 12 نیروی هوایی از نظر کیفیت نیز از برترینها است و اکثرا از دارندگان و یا سفارش دهندگان جنگنده های نسل 5 هم هستند.

همچنین برخی لیستها بین ده تا دوازده تایی اول پاکستان و ایتالیا را نیز  اورده اند اگرچه عمومی نیست

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۷ ، ۰۸:۰۰
محسن حسینی


سامانه پدافند هوایی سام-2





در سال 1950 آمریکایی ها پروژه ساخت یک بمب افکن دوربرد با توانایی حمل بمب اتم را شتاب بخشیدند. ساخت این بمب افکن به بوئینگ واگذار شد و نتیجه آن B-47 اولین بمب افکن مجهز به موتور جت در جهان بود.

این بمب افکن میتوانست با برد زیادی که داشت ، سوختگیری هوایی و همچنین پرواز در ارتفاع بالا تا عمق آسمان شوروی نفوذ کرده و خاک شوروی را هدف قرار دهد.

مقامات شوروی که میدانستند بوسیله توپخانه های ضد هوایی نمیتوانند در برابر این دژ پرنده از خود دفاع کنند درصدد ساخت یک سامانه ضد هواگرد بر آمدند که نتیجه آن سیستم پدافند هوایی S-75 Dvina با اسم و کد ناتو SA-2 Guideline  بود .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مرداد ۹۷ ، ۱۱:۲۶
محسن حسینی


(B-1 Lancer) بمب افکن استراتژیک اتمی و مافوق صوت آمریکا



 

در دهه1950  نیروی هوایی امریکا در حال برنامه ریزی برای دریافت صدها بمب افکن  مافوق صوت ایکس بی 70 بود.

این بمب افکن با سرعت بیش از سه ماخ  توان نفوذ در ارتفاع بالا  را در خاک شوروی داشت.

ولی پیشرفت شوروی در سامانه  های پدافند هوایی  ارتفاع بالا باعث لغو این برنامه  و  رو  اوردن نیروی هوایی به بمب افکن های  ارتفاع پایین بود.

در تمامی طول دهه 1960 ارتش امریکا دنبال چنین بمب افکنی بود و حتی به صورت موقت بمب افکن اف بی 111 را به خدمت گرفت  .

در سال 1969 نیروی هوایی برنامه ای ام اس ای  را برای   توسعه  بمب افکن ارتفاع پایین  اعلام کرد.

در سال 1970  ارتش پیشنهاد شرکت راکول را برای ساخت طرحی  با نام ب1 قبول کرد  و جنرال  الکتریک را برای   ساخت موتور این بمب افکن   تکلیف کرد.

نیروی هوایی در نهایت با ساخت یک نمونه زمین پاییه و سه فروند برای تست های پروازی موافقت کرد  و اولین  ب1ای که ارتش به ان کد لنسر داد ،  در 23 دسامبر سال 1974 اولین پرواز خود را انجام داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۷ ، ۰۹:۵۴
محسن حسینی


 ( B-52 Stratofortress) استراتوفورترس بمب افکن استراتژیک و اتمی آمریکا



 

در سال 1946 نیروی هوایی آمریکا خواهان یک بمب افکن اتمی  شود که نسل بعدی بمب افکن های  تازه این نیرو یعنی غول بی شاخ دم بی 36 باشد .

بمب افکن جدید باید  دارای برد  مشابه ب36 ولی سرعت  بیشتر داشته باشد .

بوئینگ طرحی با نام مدل 462 را پیشنهاد داد که یک بمب  افکن مشابه ب 29 ولی با شش موتور توربوپراپ بود که هر کدام 5500 اسب بخار در ان قدرت داشت.

موتور مورد  نظر موتور تی 35  بود که در سال 1947 اولین تست خود را روی یک ب17 انجام داد ولی قبل از ان در همان سال 1946 طرح مدل 462 از سوی نیروی هوایی به دلیل سرعت کم لغو شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مرداد ۹۷ ، ۰۹:۴۵
محسن حسینی


آشنایی با تاریخچه و مزیتهای ناو های هواپیمابر



ناو های هواپیما بزرگ ،گران و پر دردسر هستند ولی امتیازات بیشمار انها باعث شده که ارتش چون امریکا از بیش از 8 فروند از انها به عنوان یک نیروی تاثیر گزار چه از نظر سیاسی و نظامی استفاده کند.

ناوهای هواپیما بر در واقع یک پایگاه هوایی شناورهستند که قابلیت  های بیشماری را بر سطح دریا در اختیار فرمانده هان نظامی قرار می دهد.

از همان زمانی که هواپیما در نیروهای نظامی مورد بهره برداری قرار گرفت نیروی های دریایی نمی توانستند از این وسیله جدید و کارامد چشم پوشی کنند .

کشورهای چون امریکا و انگلستان به دلیل محیط جغرافیایی خود و قرار داشتن بین دو اقیانوس(برای امریکا) و فاصله بین خاک اصلی اروپا و انکلستان به وسیله دریایی شمال تسلط بر دریا نقش اساسی برای این دو کشور دارد.

امپراتوری بریتانیای کبیر که زمانی 5/1 از خشکی های جهان در قرون18 تا اواسط قرن20 را در بر می گرفت نیاز اساسی بر حفظ تسلط بر دریا داشت.

استرالیا ،کانادا و هند از انگلستان فاصله زیادی داشتند مشکلات دیرینه این کشور با فرانسه و جنگ های قرن 18 با اسپانیا که عمدتا بر سر مالکیت قاره تازه کشف شده امریکا بود(چه شمالی و چه جنوبی)لزوم داشتن یک نیروی دریایی قدرتمند را توجیه می کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۰۸
محسن حسینی


پهپاد شاهد 129



 

پهپاد شاهد 129 نامی اشنا برای علاقه مندان صنایع نظامی در ایران است .
 این پهپاد از جمله نخستین  پهپادهای مسلح ایران  بود که به نظر می اید  به شکل گسترده ای در نقش شناسایی و مسلح مورد استفاده قرار گرفته است.
ایران از زمان جنگ ایران و عراق  از پهپادهای تصویر بردار هدایت رادیو کنترل استفاده میکرد  ولی از دهه 1370 شمسی به شکل جدی به دنبال ساخت پهپاد  رفت که پهپادهای سری مهاجر اولین پهپادهای بودند که ایران به شکل گسترده و سازمانی از انها استفاده کرد.
اشغال  عراق و افغانستان  توسط امریکا و استفاده بسیار گسترده از پهپاد در این دو جنگ ایران را واداشت  تا به دنبال ساخت پهپادبزرگ با مداومت  پرواز بالا  برود که بتوان ان را مسلح کرد و شاهد 129 نیز  نتیجه چنین تفکری است
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۰۳
محسن حسینی